UKM Sverige har en gemensam grafisk identitet. Skälet till detta är att UKM ska kännas igen vart du än befinner dig i Sverige. På den här sidan har vi samlat olika verktyg med vars hjälp vi tillsammans kan hålla samman UKM som varumärke och marknadsföra vår verksamhet.
Affischer.
Att använda affischer i sin marknadsföring är ett klassiskt och effektivt sätt. Tänk på att du som arrangör av en lokal festival inom UKM behöver två olika typer av affischer. En som lockar deltagare att anmäla sig och en som lockar publik till själva evenemanget. Du kan beställa färdiga affischer eller göra egna.
Beställ färdiga affischer och trycksaker.
I vår egen webbshop kan du beställa färdiga affischer. Du kan välja mellan att få affischen som en digital pdf som du själv sedan kan printa ut i de antal du önskar eller beställa tryckta affischer. Följ anvisningarna och skriv in klockslag, datum, plats mm som gäller för din specifika festival. Du hittar även trycksaker som t-shirts, rollups och godisklubbar bland massa annat.
Färdiga affischer lokal festival. (A4)
Färdig affisch regionfestival. (A4)
Gör egna affischer.
Om du vill påverka innehållet i större utsträckning än vad de färdiga affischerna erbjuder kan du ladda ner bakgrunder och sedan själv formge resten av affischen. Bakgrunder framtagna specifikt för aktuellt år kan du ladda ner här på sidan eller i vår webbshop.
Vi rekommenderar att du använder typsnittet DM Sans (finns att ladda ner gratis via Google fonts). Då kan du använda fet text för rubriker och normal text i brödtext.
Har du inte möjlighet att ladda ner typsnittet kan du använda typsnittet Arial istället. Arial Bold (fet) i rubriker och Arial Regular (normal) i brödtext.
Bakgrunder till affischer för lokala festivaler. (A4)
Bakgrunder till affischer för regionala festivaler (A4)
Bilder.
Om du behöver en bild som kan illustrera din marknadsföring så kan du använda våra pressbilder. Vid publicering uppge fotografens namn och UKM Sverige enligt följande: © Förnamn Efternamn/UKM Sverige.
Här hittar du högupplösta och nedladdningsbara pressbilder.
Om du vill lägga en blå ton över bilden så du kan du använda vårt bldfilter. Du behöver programmet Photoshop för att bearbeta bilden med filtret. Ladda ner ukm_bildfilter.psd
Bakgrunder för digital visning.
Här kan du ladda ner digitala bakgrunder för användning som skrivbordsbilder eller projektioner.
UKM Vinjett.
För användning i livesändningar eller marknadsföringsvideor. Skapad av Oskar Nyström.
Grafisk manual.
Den grafiska manualen innehåller information om hur UKMs grafiska identitet ska användas. Om du är osäker på hur du ska använda manualen så tveka inte att kontakta din regionala samordnare eller varumärkesansvarig i styrelsen för UKM Sverige (kontaktuppgifter nedan).
Logotyp.
Hur logotypen ska användas framgår av den grafiska manualen. Här kan du ladda ner en svart eller vit logotyp. Inga andra färger ska förekomma på logotypen.
Marknadsföringsmaterial.
I vår webshop kan du som arrangör beställa diverse material till ditt arrangemang. Där finns affischer, back-drops, festivalarmband, give-aways, kläder, mässprodukter mm. Kontakta din regionala samordnare eller varumärkesansvarig i styrelsen för UKM Sverige (kontaktuppgifter nedan) om du saknar någon produkt.
Profilmönster.
Ett profilmönster är kopplat till den grafiska identiteten. Mönstret har olika färger beroende på om det är lokal, regional eller nationell aktivitet som ska marknadsföras. Den grafiska manualen innehåller information för hur de olika färgerna ska användas. Om du är tveksam hur du ska använda manualen så tveka inte att kontakta din regionala samordnare eller varumärkesansvarig i styrelsen för UKM Sverige (kontaktuppgifter nedan).
Sociala medier.
Här finns det färdiga bilder du kan använda för att göra inlägg på sociala medier.
Facebook.
Dessa bilder passar bra som banner på Facebook-evenemang (storlek 1920 x 1080 px).
Omslagsbild för Facebook-grupper (storlek 1640 x 856 px).
Omslagsbild för Facebook-sidor (storlek 820 x 312 px).
Profilbild för Facebook-/Instagramprofil (storlek 170 x 170 px).
Bilder för Instagraminlägg (storlek 1080 x 1350 px).
Bilder för Facebook-/Instagram-stories (storlek 1080 x 1920 px).
Typsnitt.
Typsnittet som beskrivs i den grafiska manualen heter Circular Pro. Av licensskäl så kan vi dock inte dela det till fler användare, kostnaden blir alltför hög. Vi föreslår därför att ni istället använder typsnittet DM Sans som är ett gratis typsnitt och kan ersätta Circular Pro. Typsnittet är relativt likt och är enkelt att ladda hem via Google Fonts.
Har du inte möjlighet att ladda ner DM Sans kan du använda Arial Bold (fet) i rubriker och Arial Regular (normal) i brödtext.
Kontakt.
Ansvarig för grafisk profil:
Oscar Sundelin
Skicka e-post.